Belofte en wet
De inhoud van de belofte en -wet uitleggen aan een scout die geïnstalleerd moet worden.

Bijl en mes
Kunnen werken met een aks en zagen.

Creativiteit
Een pioniermodel van een kamp-keuken op schaal maken, of een knopenbord voor in de blokhut maken, of een eenvoudig elektronica project bouwen.

Diversen
Iets weten van verschillende blusstoffen bij brandbestrijding.
Voorzorgsmaatregelen bij het koken op houtvuur en het houden van een kampvuur. Weten hoe een brandblusser gebruikt moet worden. Weten hoe te handelen als een tent in brand vliegt.

E.H.B.O.
Flauwte, bewusteloosheid en 2e en 3e graads brandwonden weten te behandelen. Mond-op-mond/neus beademing kennen. Slagaderlijke bloedingen weten te behandelen.

Kaart en kompas
Coördinaten en kaarttekens kennen. Meetmethoden kennen en kunnen schatten. Een bolletjes route, een bolletjes-pijltjes route, een aangezichtsstripkaart en een situatieschets maken. Oleaat kunnen gebruiken.

Kamperen
Een patrouilletent opzetten en inpakken met de patrouille.

Natuurkennis
Tien verschillende vogels herkennen aan hun tekening, in vlucht en aan hun roep.

Pionieren
De volgende knopen kunnen maken en toepassen: timmersteek met muilslag, trompetsteek, vissersknoop, tonsteek, visserssteek, mastworp met voorslag, slipsteek, topreepsteek, gareelsteek en stoelsteek.

Sport
Een spel uitleggen en leiden/demonstreren, of de abseiltechniek correct toepassen.

Zwerven
Een tweedaagse voettocht van circa 25 kilometer maken met een verkenner, die tweede klas zwerven nog niet heeft afgetekend. In de uit te voeren opdracht in ieder geval:

* coördinaten toepassen,
* test van kennis van kaarttekens,
* een bolletjes route of een bolletje-pijltjes route maken,
* een situatieschets maken,
* een logboekomslag maken,
* verslag van de tocht schrijven.

Minstens 60% van het maximaal te behalen aantal punten halen.

22 mrt 2024;
Pivo’s levend darten Martijn en Elody