Binnen Scouting willen we wel eens een looptocht organiseren. Zo lopen de scouts tijdens het zomerkamp een hike van 2 dagen. Het kan zijn dat dit blaren onder de voet veroorzaakt. In onderstaande lijst staan tips om blaren te voorkomen, maar ook om te verzorgen.

Wat doe je bij een blaar?

Open blaar:

• Was je handen en trek handschoenen aan.
  • Pak de franjes van de wond vast met een splinterpincet. Knip de randjes kort af bij de intacte huid met een fijn schaartje. Daar voelt het slachtoffer niets van: wél als je de gevoelige onderhuid aanraakt of daarop drukt.
  • Dek de blaar af met een verband. Gebruik hiervoor een kleefpleister, kompres of tweedehuidverband.

Gesloten blaar (prikken):

• Was de blaar en de omgeving voorzichtig met water en zeep schoon. Als er geen water bij de hand is, mag je ook een ontsmettingsmiddel gebruiken.
  • Was je handen en trek handschoenen aan.
  • Neem een dunne steriele naald of bloedlancet en houd deze evenwijdig aan de huid.
  • Prik enkele malen aan de basis van de blaar (dus niet middenin).
  • Druk met een kompres het vocht uit de blaar.
  • Gooi de naald op een veilige manier weg.

22 mrt 2024;
Pivo’s levend darten Martijn en Elody