Een slaapmat is een belangrijk onderdeel van de uitrusting van een kampeerder. Je slaapzak kan nog zo goed zijn, als je nergens lekker op kan liggen, slaap je nog niet goed.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

• de werking van een slaapmatje
  • verschillende soorten

Werking van een slaapmatje

Een slaapmat zorgt op twee manieren voor slaapcomfort, namelijk zacht liggen en isolatie.

Zacht liggen spreekt redelijk voor zich, maar zal nog van persoon tot persoon verschillen. Verwacht van een slaapmat niet hetzelfde comfort als je matras thuis in bed, maar sommigen komen een heel eind. Hierbij geldt vaak; hoe beter en comfortabeler, ook des te groter, zwaarder en duurder.

Isolatie van een slaapmat werkt op 2 manieren; het vasthouden van jouw lichaamswarmte aan de bovenkant en het tegenhouden van de kou van de ondergrond.

Verschillende soorten

Luchtbedden: Luchtbedden zijn comfortabel en worden in veel verschillende varianten gemaakt, 1- 2 persoons, met of zonder kussen en ga zo nog maar even door. Luchtbedden zijn meestal zwaar en hebben daarnaast nog een groot nadeel. Luchtbedden isoleren zeer slecht. Doordat de lucht in het luchtbed rond circuleert wordt de lucht koud en jij dus ook. Bovendien kost het opblazen van een luchtbed veel tijd en heb je altijd een pomp nodig. Voor gebruik bij scouting zijn ze dus niet handig.

Zelf-opblazende matten: Zelf-opblazende matten hebben een schuimkern die lucht aanzuigt als je het ventiel opendraait. Erg makkelijk en het schuim zorgt tegelijkertijd voor isolatie. Zelf-opblazende slaapmatten zijn er in veel verschillende afmetingen, dik, dun, lang, kort, smal en breed. Hoe groter de mat, hoe meer comfort je ervan kan verwachten. Ook worden er verschillende soorten schuim gebruikt. Zo hebben de extra lichte matten geperforeerd schuim om gewicht te besparen.

Schuimmatten: Schuimmatten zijn niet echt gemaakt voor comfort maar puur voor isolatie. Dit schuim bestaat uit allemaal gesloten belletjes in schuim, wat stilstaande lucht en dus isolatie geeft. Op een harde ondergrond slapen op een schuimmat is niet comfortabel, maar op zachte bosgrond gaat het wel.

Voor gebruik bij scouting, is de zelf-opblazende mat de beste optie. Ze kosten wel wat, maar gaan ook lang mee en hebben veel goede eigenschappen:

• De stilstaande lucht in de mat zorgt voor goede isolatie;
  • De matten zijn helemaal vlak zodat hij het meest lijkt op een matras op een gewoon bed, voor extra comfort;
  • Zelf-opblazende matten kun je compact opbergen in (of aan) een rugzak;
  • Je bed ligt heel snel klaar;
  • De toplaag van de zelf-opblazende mat heeft een anti-slip laag zodat je niet de hele tent door glijdt;
  • De zelf-opblazende matten worden standaard geleverd met opberghoes.

Bekende merken zelf-opblazende slaapmattenzijn: Bever, Coleman, Deuter, Eureka!, Mountain Hardwear, Nomad, Quechua en Wildebeast. Wil je echter de beste, koop er dan één van Thermarest. Zij zijn de eerste die de zelf-opblazende slaapmat op de markt brachten en tot op heden maken ze nog steeds de beste producten. Ze geven levenslange garantie op de sterkte en werking van de naden en het ventiel.

Nog een leuk weetje over de zelf-opblazende schuimkern; deze uitvinding hebben we te danken aan de ruimtevaart. Daar werd dit schuim oorspronkelijk voor ontwikkeld.

Nog enkele nuttige tips:

• Als je een zelf-opblazende mat een lange tijd niet gebruikt zorg er dan voor dat je de mat open en uitgerold bewaard.
  • Als je langer op een plek blijft kamperen, zorg dan dat je regelmatig je slaapzak, maar ook je slaapmat lucht. Onder de slaapmat kan zich condens ophopen waardoor de mat nat wordt.
  • Een zelf-opblazende slaapmat kan ook lek gaan. Met een reparatiekit of seam seal (een soort bandenplak setje) zijn ze te repareren.