Als je een hike gaat lopen zul je niet alles in je zakken of je handen willen dragen, dus dan kom je vanzelf uit bij een rugzak. Maar er zijn tegenwoordig zoveel verschillende rugzakken op de markt dat je al snel de vergelijking gaat trekken met het bekende bos met de bomen.

We kijken naar de volgende onderdelen:

• soorten rugzakken
  • accessoires
  • beladen/inpakken

Soorten rugzakken

Voordat je je afvraagt welk soort rugzak je nodig hebt, moet je je natuurlijk eerst afvragen waar je 'm voor wilt gaan gebruiken. Ga je een stukje wandelen dan volstaat een kleine simpele dagrugzak, maar zo kan het ook zijn dat je de rugzak nodig hebt voor een meerdaagse trektocht; een hike waarbij je veel meer spullen meeneemt.

Weet je eenmaal in welke categorie de rugzak valt die wilt aanschaffen, dan zul je je af moeten vragen hoeveel ruimte je nodig hebt om je spullen kwijt te raken. Deze grootte wordt altijd in liters uitgedrukt. Denk hier echter altijd aan het feit dat hoe meer liters je in een rugzak kwijt kunt, des te meer gewicht je mee zult moeten dragen. Daar staat tegenover dat er niks zo onhandig is als een te kleine rugzak waar je van alles aan de buitenkant aan vast moet zien te binden.

Over het algemeen kunnen de volgende waarden qua grootte worden aangehouden:

• 30 liter of kleiner voor een dagtocht rugzak, deze hoeft immers naast eten en regenkleding niet veel te bevatten
  • 40 tot 50 liter voor een huttentocht waarbij je zelf wat kleinere spullen, slaapspullen en dergelijke mee moet dragen.
  • 55 tot 65 liter moet voldoende zijn voor een meerdaagse trektocht of hike waarbij je naast slaapspullen ook nog wat kleren mee wilt nemen.
  • 65 tot 80 liter of nog groter voor het weg kunnen stouwen van alle zaken die je voor een meerdaagse tocht nodig hebt, inclusief een tentje.

Let bij het kopen van een rugzak erop dat deze een inwendig frame heeft. Het grootste voordeel van dat inwendige frame is de grote bewegingsvrijheid die je krijgt. Ook het comfort is stukken beter met een rugzak waarvan het frame mooi is weggewerkt in het rugpand. Dit rugpand moet overigens goed verstelbaar zijn. Dit is namelijk een voorwaarde om de rugzak precies aan jouw maat aan te passen. Naast een inwendig frame, is een goede heupband minstens zo belangrijk. De stelregel bij een rugzak is dat 60% van het gewicht op de heupen gedragen wordt en 30% met de schouders. Zorg dus dat je een rugzak kiest met een stevige, comfortabele heupband die goed om het lichaam aan kan sluiten.

Voor gebruik bij Scouting is het moeilijk om een eenduidig advies te geven over welke inhoud een rugzak moet hebben. Kinderen zijn vaak nog in de groei en dus kun je ze ook niet over één kam scheren voor wat betreft het gewicht wat ze kunnen dragen. Over het algemeen is een rugzak met een inhoud van 50 tot 65 liter groot genoeg om heel wat jaren plezier van te hebben voor hikes bij Scouting.

Hoe leuk het ook is om een rugzak aan een kind cadeau te geven, zorg er wel voor dat het kind meegaat met het uitzoeken van de rugzak. Je koopt een rugzak ook echt op maat en een verkoper in de winkel zal over het algemeen goed kunnen beoordelen of een kind al groot genoeg is voor een bepaald type rugzak.

Bekende merken rugzakkenzijn: Active Leisure, Berghaus, Deuter, Fjällräven, Jack Wolfskin, Karrimor, Lowe Alpine, Macpac, Mammut, Mountain Hardwear, Nomad, Osprey, The North Face, Wildebeast.

Accessoires

Na het aanschaffen van alleen je rugzak kun je nog diverse accessoires aanschaffen zoals een vliegtuigzak, bidonhouder of waterreservoir, maar eigenlijk zijn er maar 2 waar we even bij stil moeten staan: extra zijzakken en een regenhoes.

Zijzakken

Bijna elk (goed) merk heeft extra uitbouwmogelijkheden voor je rugzak. Een mogelijkheid is het bevestigen van extra zijzakken. Deze hang je aan beide zijden van je rugzak, waardoor het pakvolume met enkele liters toeneemt. Let erop dat je altijd zijzakken koopt die goed aan de rugzak bevestigd kunnen worden zodat ze tijdens het lopen niet gaan slingeren of zelfs los kunnen raken.

Regenhoes
Het is in Nederland (en ook in andere landen) natuurlijk goed mogelijk dat je een keer een dag(deel) in de regen zult moeten hiken. Dat is al vervelend, maar als je na de hike er dan ook nog achter komt dat je spullen in je rugzak nat zijn, ben je helemaal niet blij. Tegenwoordig zit een regenhoes vaak al standaard in een bijvakje van een rugzak opgeborgen, maar als dat niet zo is, zul je er één moeten kopen. Let hierbij op dat hij groot genoeg is om je hele rugzak in te kunnen pakken en van een stevige kwaliteit, zodat hij niet bij een aanraking met een tak al gelijk zal scheuren.

Beladen/inpakken

Je kunt de beste en duurste rugzak kopen die er te krijgen is in de buitensportzaak. Maar als je 'm vervolgens niet goed inpakt, dan kun je de klok er op gelijk zetten dat je na korte tijd rugklachten krijgt en dat het comfort ver te zoeken is.

Probeer je daarom bij het inpakken van je rugzak altijd aan een paar basisregels te houden:

• Allereerst haal je alle compressiebanden los die er aan de voor- en zijkant van je rugzak bevestigd zijn;
  • Leg de rugzak vervolgens met het rugpand op de grond zodat je beide handen vrij hebt bij het inpakken;
  • Zorg dat het zwaartepunt vlak onder de schouderbladen komt te liggen. Dit bereik je door alle zware spullen zo dicht mogelijk op je rug en halverwege in je rugzak te pakken. Hoe meer zware spullen naar achter liggen, hoe meer kracht het kost om in balans te blijven;
  • Zorg ervoor dat de spullen die je vaak nodig hebt, binnen handbereik liggen en de spullen die je bijvoorbeeld alleen aan het eind van de dag nodig hebt, wat verder weggestopt zitten;
  • Het maximum wat je aan gewicht mee kunt dragen is ongeveer 1/5e deel van je lichaamsgewicht voor jonge kinderen en ongeveer 1/4e deel van je lichaamsgewicht als je al wat volgroeider bent;

22 mrt 2024;
Pivo’s levend darten Martijn en Elody