door Fedde Boersma - beleidsmedewerker.

Deze week wordt door allerlei organisaties weer aandacht gevraagd voor de risico's van teken. Activiteiten in de natuur kunnen een risico met zich meebrengen, omdat teken besmet kunnen zijn. Hierdoor bestaat de kans op de Ziekte van Lyme. Ook Scouting Nederland vindt het belangrijk dat leiding en leden zich bewust zijn van de risico's. Posten, artikelen in de bladen, informatie op de scoutingkampeerterreinen en aandacht in de training moeten er voor zorgen dat we rekening houden met de Teek. Buitenspelen en activiteiten in de natuur vinden we belangrijk en het risico van teken hoeft natuurlijk niet te betekenen dat we er niet meer op uit trekken. Zorg er wel voor dat de kinderen zich regelmatig controleren en informeer ook ouders over teken. Als je op tijd een teek verwijderd is er niets aan de hand. En ontstaan er klachten, ga dan naar de huisarts en geef aan dat je gebeten bent door een teek. Handige hulpmiddelen, zoals een tekentang en formulieren teken op in te tekenen kun je vinden op de website. Met een beetje extra aandacht kunnen we ook komende zomer weer lekker de natuur in. Een teek? Laat je niet beetnemen! Kijk voor meer informatie bij het onderwerp veiligheid .

Bron